6 Aralık 2011 Salı

Yeni Başlayanlar İçin E-öğrenme'yi Tanımlandırmak

Teknolojinin hızlı gelişimi eğitime olumlu yansımış ve eğitim materyallerinde değişiklikler meydana getirmiştir. 1980’li yıllardan sonra bilgisayar destekli eğitim ortamı ortaya çıkmıştır. 1994’lü yıllarda ise bilgisayarlar arası kurulan internet ağının gelişmesi ile eğitim internet ortamına taşınmıştır. Internet destekli eğitimde hızla gelişmiş ve 2000’li yıllardan itibaren hayatımızın her yönünde karşımıza çıkan teknoloji “e-öğrenme” adını almıştır. E-öğrenme bilgisayar destekli eğitimin olumlu yönlerini geliştirmiş ve birçok olumsuzluğunu da teknoloji sayesinde ortadan kaldırmıştır. 

E-öğrenme, öğrencilere eğitim süreçlerini kontrol edebilme gücü veren, davranışlarında gözlenebilir yaşantı ürünü, kalıcı izli bir değişim gerçekleştirmesi anlamına gelen öğrenmenin elektronik ortam üzerinden gerçekleştirilmesi sonucu ortaya çıkan yeni nesil öğrenme yöntemidir.

E-öğrenme Kapsamı
Teknolojinin bize sunmuş olduğu ve görsel bir araç gereç olarak değerlendirilebilecek olan e-öğrenme ile hedeflenen sayıca daha çok öğrenciye, daha çok bilgi, ilgi ve alakanın kazandırılmasıdır. Uzaktan eğitim olarak da ifade edilen elektronik öğrenme (e-öğrenme) gelecekte şuanda hayalini bile kuramadığımız bir eğitim ve öğretim hayatının gerçekleşmesin temelini oluşturacaktır.

Araştırmacılar; eğitim teknolojilerinin gelişimine göre yeni kavramlar ortaya çıkarmıştır. Örnek olarak; internet destekli öğretim (web based instruction), eşzamanlı öğretim (syncronize instruction), eşzamansız öğretim (asyncronize instruction), sanal eğitim (virtual education), bilgisayar destekli uzaktan eğitim (computer based distance education), bilgisayar destekli iletişim (computer-mediated communicaitons), e-öğrenme (e-learning), web tabanlı öğrenme (web based learning), web tabanlı eğitim (web based education), internete dayalı eğitim (İnternet aided education), çevrimiçi eğitim (online education) kavramları ile sık karşılaşılmaktadır.

E-öğrenme kavramının ortaya çıkması uzun yıllara dayanmamaktadır. Bilgisayar destekli eğitim ortamının bilgisayar ağları ile bütünleşmesi sonucu e-öğrenme kavramı oluşmuştur. Günümüzde TV, radyo ve CDROM’ların bu ortamda olup olmadığı bilgisayar teknolojisine bakış açısına bağlıdır. Bilgisayar donanım bileşenleri ile hem TV hem de radyonun işlevini yerine getirmektedirler. İnternet ortamında teknoloji yardımıyla televizyon izlemek ve radyo dinlemek de mümkündür. Bu bağlamda “internet ortamı e-öğrenme platformudur” dersek hem radyo hem de televizyon bu platformun araçlarından biri haline gelebilir. Günümüzde geliştirilen e-öğrenme sistemlerinde TV teknolojisinden de faydalanılmaktadır. CDROM desteği e-öğrenme ortamlarında halen kullanılmaktadır.

Çevrimiçi öğrenme ya da e-öğrenme; internet teknolojileri, TV, mobil iletişim araçları, elektronik ortamlarda, eğitimin materyalinin metin, ses, hareketli video, grafikler, animasyon gibi elektronik araçlarla dağıtılması ile gerçekleşen öğrenme ve öğretim faaliyetine verilen addır. Kullanılan çoklu ortam teknolojisi ile veri değiş-tokuşu ve işbirliği kolay sağlanmaktadır. Öğrenciler konumlandırmadan uzaktırlar, kendi imkânları ile çevrimiçi derslere eş zamanlı veya eş zamansız olarak erişirler.

E-öğrenme, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanılarak desteklenen, çağdaş bir öğretim yöntemidir. Bu yöntemde öğrenme, elektronik teknoloji ile gerçekleştirilir. Kullanılan elektronik teknoloji, bilgisayar tabanlı eğitimde kullanılan teknolojiye göre daha kapsamlıdır. E-öğrenme, “on-line” öğrenmeye kıyasla daha kapsamlı bir “web” tabanlı öğrenme ortamı olarak adlandırılabilir. Günümüzde e-öğrenme standart interfazlı olmak üzere her yönüyle yönetilen bir öğretim çevresidir.


*Aydemir, D. N. (2011). Coğrafya Eğitiminde E-öğrenme. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder